הפרעות שכיחות

בשביל לעבור בין הקטגוריות גללו עם האצבע ימינה

צליפת שוט (whiplash)

המונח מתאר מתיחה צווארית המתרחשת כתוצאה מתנועה קיצונית של פלקסיה-אקסטנציה (Reflection extension). ברוב המקרים הפגיעה נוצרת מתאונת דרכים, כאשר הראש ״נזרק״ במהירות אל שני כיוונים מקבילים אשר יוצרים מתיחות וקרעים קטנים של רקמות רכות הצמודות לחוליות הצוואר. צליפת שוט יכולה ליצור כאבים עזים סביב חוליות הצוואר, שכמות, כאבי ראש ואף הקרנות לגפיים העליונות. הכאבים יכולים לחלוף תוך מספר ימים מהפגיעה ואף להפוך לכרוניים עד מספר שנים.

הפרעות שכיחות - צליפת שוט (whiplash)

כאבי שרירי צוואר-שכמה (muscle neck pain)

כאבי צוואר-שכמה פוגעים בכ-10% מהאוכלוסייה ועל כן זוהי תופעה שכיחה מאוד. להיווצרותם של כאבי צוואר-שכמה סיבות רבות, כאשר הנפוצות מבניהן הן לחץ נפשי ויציבה לא נכונה, כגון: עבודה ממושכת מול מחשב, תנועה קיצונית לא מבוקרת, ישיבה לא נכונה, שינה במנח לקוי ועוד. במקרים מסויימים, שינויים מבניים עלולים לגרום לתפיסויות חוזרות בצוואר-שכמה. כאב אקוטי מסוג זה עלול להפריע בצורה משמעותית לעבודה היומיומית. נוסף על כך, כאב צוואר אשר נהיה כרוני עלול להפריע לאורך החיים הכולל.

הפרעות שכיחות - כאבי שרירי צוואר-שכמה (muscle neck pain)

טורטיקוליס (torticollis)

המונח טורטיקוליס, פירושו צוואר מפותל. מדובר בתופעה קלינית שכיחה של הצוואר (לרוב שריר ה-SCM), מולדת או נרכשת. טורטיקוליס הוא מצב של כאב חד המלווה במגבלת תנועה קשה ועיוות של הראש והצוואר. טורטיקוליס עלול לגרום לכאבים חדים שיופיעו לרוב בצד אחד של הצוואר. כאבים אלה יכולים להקרין לראש או לשכמה. טורטיקוליס עלול להתפתח במהלך חיינו מתאונת דרכים, חבלה בעמוד השדרה הצווארי, עבודת מחשב ממושכת, שינה במנח לא נכון ויציבה לא נכונה. ברוב המקרים טורטיקוליס אקוטי חולף תוך מספר ימים אך לעיתים נמשך לאורך זמן ומצריך בדיקה יותר מעמיקה.

הפרעות שכיחות - טורטיקוליס (torticollis)

בלט דיסק צווארי (cervical bulge disc)

בלט דיסק צווארי זוהי תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה מאוד. זהו תהליך בו מעטפת הדיסק מאבדת מהחוזק, הגמישות והאלסטיות שלה. כל אלה, יוצרים לחץ על העצבים הנמצאים לאורך חוט השדרה בעמוד השדרה. מבנה עמוד השדרה בנוי מחוליות שביניהן נמצאים דיסקים המורכבים ממרכז רך דמוי ג'ל והיקף נוקשה יותר אשר תפקידו הוא לתחום את הדיסק. הדיסקים משמשים כמעין בולם זעזועים. מאחורי כל דיסק נמצא חוט השדרה. במצב של בלט דיסק, מרכז הדיסק לוחץ על החלק התוחם לו ודוחף את הדיסק לכיוון חוט השדרה, מה שעלול לגרום לכאבים מקומיים בצוואר והקרנות לגפיים העליונות. בלט דיסק צווארי נפוץ יותר בין חוליות ,C5-C6 ו- C6-C7. הסיבות השכיחות למצב זה כוללות תהליך ניווני, יציבה לא נכונה, עומסי משקל ועוד. בלט דיסק עלול להיות השלב המקדים לפריצת דיסק.

הפרעות שכיחות - בלט דיסק צווארי (cervical bulge disc)

פריצת דיסק צווארי (cervical herniated disc)

פריצת דיסק צווארי נובעת ברוב המקרים מהחמרה של בלט דיסק, אך לפעמים אין ברקע בלט דיסק והפריצה מתרחשת באופן פתאומי. מבנה עמוד השדרה בנוי מחוליות שביניהן נמצאים דיסקים המורכבים ממרכז רך דמוי ג'ל, והיקף נוקשה יותר אשר תפקידו הוא לתחום את הדיסק. הדיסקים משמשים כמאין בולם זעזועים. מאחורי כל דיסק, נמצא חוט השדרה. פריצת דיסק הינה תהליך בו מעטפת הדיסק מאבדת מהחוזק, הגמישות, והאלסטיות שלה. במצב זה, מרכז הדיסק ״פורץ״ את היקפו ולוחץ על חוט השדרה. תוצאה של מקרה מסוג זה, יכולה להוביל להיווצרות דלקת בחוליה הפגועה וליצור כאב בצוואר עם הקרנות לגפיים העליונות. פריצת דיסק צווארי נפוצה יותר בין חוליות C5-C6, ו- C6-C7. הסיבות השכיחות לפריצת דיסק צווארי כוללות תהליך ניווני, יציבה לא נכונה, עומסי משקל ועוד.

הפרעות שכיחות - פריצת דיסק צווארי (cervical herniated disc)

*האתר אינו מהווה תחליף להתייעצות ישירה מול אורטופד מומחה ואינו מהווה טיפול מכל סוג שהוא.

כאב גב תחתון (low back pain)

כאב גב תחתון מופיע בחלק הגב המשתרע מתחת לקו הצלעות ומעל קו העכוז. כאבי גב תחתון הם הסיבה השנייה בשכיחותה כגורם לפנייה אל רופא המשפחה. ​כ- 80% מכאבי גב תחתון מוגדרים ככאבי גב לא ספציפיים (שמקורם אינו ידוע). ברוב המקרים, כאבים אלה נוצרים מעומס על השרירים, פעילות גופנית מועטה, יציבה לא נכונה וחולשה של שרירי הבטן. כאב גב שאינו ספציפי עשוי להתאפיין בכאב חד ונקודתי ואף בכאב עמום ומופשט. כאבים הנמשכים מעל תקופה של 3 חודשים, מוגדרים ככרוניים ובכך יכולים להשפיע ולפגוע באורך החיים השגרתי שלנו.

הפרעות שכיחות - כאב גב תחתון (low back pain)

בלט דיסק לומברי (lumber disc bulge)

בלט דיסק הינו אחת הבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר. זהו תהליך בו מעטפת הדיסק מאבדת מהחוזק, הגמישות והאלסטיות שלה. כל אלה, יוצרים לחץ על העצבים הנמצאים לאורך חוט השדרה בעמוד השדרה. מבנה עמוד השדרה בנוי מחוליות שביניהן נמצאים דיסקים המורכבים ממרכז רך דמוי ג'ל והיקף נוקשה יותר אשר תפקידו לתחום את הדיסק. הדיסקים משמשים כמאין בולם זעזועים. מאחורי כל דיסק נמצא חוט השדרה. במצב של בלט דיסק, מרכז הדיסק לוחץ על החלק התוחם אותו ודוחף את הדיסק לכיוון חוט השדרה. התסמינים הנפוצים במקרה כזה הם כאבי גב תחתון עם הקרנות לאורך הרגליים. הסיבות השכיחות לבלט דיסק הן ישיבה מרובה ולרוב מרושלת, עודף משקל, שחיקה ניוונית ועוד. בעיה זו נפוצה פי 3 בקרב גברים ולרוב יהיו בעשור הרביעי או החמישי לחייהם. בלט דיסק לומברי נפוץ יותר בין חוליות L4-L5, ו- L5-S1.

בלט דיסק עלול להיות השלב המקדים לפריצת דיסק.​​​​​​​​​

הפרעות שכיחות - בלט דיסק לומברי (lumber disc bulge)

פריצת דיסק לומברי (lumber herniated disc)

פריצת דיסק נובעת ברוב המקרים מהחמרה של בלט דיסק, אך לפעמים אין ברקע בלט דיסק והפריצה מתרחשת באופן פתאומי. מבנה עמוד השדרה בנוי מחוליות שביניהן ישנם דיסקים המורכבים ממרכז רך דמוי ג'ל, והיקף נוקשה יותר אשר תפקידו לתחום את הדיסק. הדיסקים משמשים כמאין בולם זעזועים כאשר מאחורי כל דיסק נמצא חוט השדרה. פריצת דיסק היא תהליך בו מעטפת הדיסק מאבדת מהחוזק, הגמישות, והאלסטיות שלה. במצב זה, מרכז הדיסק ״פורץ״ את היקפו ולוחץ על חוט השדרה. תוצאה של מקרה כזה יכולה להוביל להיווצרות דלקת בחוליה הפגועה וליצור כאב גב תחתון עם הקרנות לגפיים התחתונות. במקרים קיצונייםעלול להיווצר מצב של חוסר שליטה על הסוגרים, דבר המצריך טיפול חירום רפואי. הסיבות השכיחות לפריצת דיסק לומרבי הינן ישיבה מרובה ולרוב מרושלת, עודף משקל, שחיקה ניוונית ועוד. פריצת דיסק לומברי נפוצה יותר בין חוליות L4-L5, ו- L5-S1. הבעיה נפוצה פי 3 בקרב גברים אשר לרוב יהיו בעשור הרביעי או החמישי לחייהם.

הפרעות שכיחות - פריצת דיסק לומברי (lumber herniated disc)

ספונדילוליסטזיס (spondilolistezis)

ספונדילוליסטזיס הוא מצב בו חוליה מחליקה קדימה או אחורה על גבי החוליה הסמוכה לה. מצב זה עלול לנבוע ממספר גורמים כגון: פגם מולד, עומס יתר (נפוץ יותר אצל ספורטאים), תהליך ניווני (נפוץ יותר אצל מבוגרים), טראומה ועוד. הדרך הקלה ביותר לאבחן ספונדילוליסטזיס היא באמצעות צילום רנטגן. לספונדילוליסטזיס קיימות 5 דרגות חומרה, כאשר בכל אחת מהן מופיעים תסמינים דומים כמו כאב גב תחתון, והקרנה לגפיים תחתונות. כאשר קיימת אי שליטה על הסוגרים, זהו מצב חירום רפואי.

ספונדילוליזיס (spondylolysis)

ספונדילוליזיס הוא בעצם פגם בחוליה. באופן ספציפי יותר הוא מוגדר כפגם בסעיפיה של קשת החוליה. סעיפי קשת החוליה הינם אזור חלש יחסית בחוליה ועל כן פגיע לשברי מאמץ. התופעה שכיחה יותר בקרב ספורטאים צעירים ועלולה לגרום לכאבי גב תחתון.

סאקרו-איליאק (sacroiliitis)

מפרק הסאקרו-איליאק הינו מפרק הנמצא בגב התחתון אשר נוצר מעצם העצה (SACRUM) ועצם האגן (ILIAC CREST). מפרק זה הינו בעל טווח תנועה מוגבל יחסית למפרקים נעים אחרים, כמו כתף או ברך. פגיעה במפרק זה, עלולה ליצור דלקת מקומית ואף לגרום לכאבים קשים ותחושת אי נוחות קשה בתנועה מזערית של הגב. בגלל מבנהו האנטומי של המפרק והיותו עמוק יחסית, רופאים רבים מתקשים לאבחן את הפגיעה בו ומייחסים את הכאב בשוגג לפגיעה או לנזק בגב תחתון. ישנם מספר גורמים אפשריים לדלקת בסאקרו-איליאק וביניהם: טראומה, הרמת משקל כבד, גיל מבוגר (שינויים ניווניים), זיהום על ידי חיידק, הריון ומחלות ראומטולוגיות של עמוד שדרה. כיוון שמפרק הסאקרו-איליאק נמצא במאין ״צומת דרכים״ המחבר בין עמוד השדרה התחתון והאגן, צפויים תסמינים הסובבים את האזור כגון: כאבי גב תחתון, הקרנות לעצם הירך, כאבים במפרק הירך ועוד.

הפרעות שכיחות - ספונדילוליסטזיס (spondilolistezis)

*האתר אינו מהווה תחליף להתייעצות ישירה מול אורטופד מומחה ואינו מהווה טיפול מכל סוג שהוא.

כתף קפואה (frozen sholder/adhesive capsulitis)

כתף קפואה הינה הפרעה שבה קופסית הכתף, אותה רקמת חיבור המקיפה את המפרק הגלנו-הומרלי, הופכת להיות דלקתית, נוקשה ומלווה בהידבקויות אשר מגבילות את התנועה וגורמות לכאבים כרוניים ונוקשות של המפרק. התופעה מתרחשת בקרב 2% מכלל האוכלוסיה ונפוצה יותר בטווח הגילאים 40-60 עם סבירות גבוהה יותר בקרב נשים. הסיבות לכתף קפואה אינן ברורות לחלוטין. לעיתים התופעה מגיעה לאחר פגיעה טראומטית באזור (חבלה, מתיחת שרירי ה- Rotator cuffs, פריקת כתף). כתף קפואה מתחילה בכאב פתאומי כאשר הכאב הוא פרוגרסיבי (הולך ומחמיר) ועם הזמן, טווח התנועה הולך וקטן. תהליך כזה עלול להימשך בין שנה לשנתיים.

מרפק טניס (lateral epicondylitis)

מרפק טניס הינה בעיה שכיחה אשר נוצרת משימוש לא נכון של שרירי האמה, כמו במשחק מחבט, עבודה על מחשב וכל פעולה הגורמת למפרק כף היד לנוע ברוטציה. מרפק טניס הינה ההפרעה השכיחה ביותר באזור המרפק, עם שיעור היארעות של 1-2%. היווצרות דלקת בשריר המרפק, יכולה להתאפיין בהחלמה איטית בשל אספקת הדם הדלה לשריר. מהלכה הטבעי של ההפרעה (ללא טיפול) כולל תקופות של החמרה והקלה עד החלמה מלאה. ברוב המקרים עלול להימשך כשנתיים לכל היותר.

מרפק גולף (medial epicondylitis)

מרפק גולף הינו מצב דלקתי של ה-epicondyle המדיאלי של מפרק המרפק. בעיה זו נוצרת משימוש יתר או שימוש לא נכון בשרירי האמה. במובן מסוים זהו מצב דומה למרפק טניס. תהליך ההחלמה (ללא טיפול) עלול להיות איטי ולפגוע באורך החיים השוטף.

תסמונת התעלה הקוביטאלית (Cubital tunnel syndrome)

תסמונת התעלה הקוביטאלית הינה תופעה אשר נובעת מלכידת העצב האולנארי במפרק המרפק שהוא אחד העצבים העיקריים של היד. זוהי תופעה נפוצה מאוד במרפק. התסמונת יכולה לגרום למגוון רחב של בעיות הכוללות כאב במרפק המדיאלי ובאמה המדיאלית, נימול בכף היד ובאצבעות, הפחתה בחוזק האחיזה, עייפות של כף היד ועוד. תסמונת התעלה הקוביטאלית נפוצה ביותר בקרב ספורטאים אך עלולה להופיע גם עקב חבלה או ניוון.

תסמונת התעלה הקרפלית (Carpal tunnel syndrome)

תסמונת התעלה הקרפלית הינה פגיעה בעצב המדיאני אשר נגרמת מלחץ במפרק שורש כף היד. תסמונת התעלה הקרפלית היא אחת הבעיות הנפוצות ביותר של מערכת העצבים ההיקפית, ונפוצה בכ- 1% מהאוכלוסייה הבוגרת ושכיחה פי 2 בנשים מאשר גברים. התופעה עלולה לגרום לבעיות של תחושת נימול, שריפה, כאב באחת או יותר מהאצבעות המעורבות. הכאב יכול להיות מוקרן לאמה, זרוע ואף לכתף ולצוואר. בתחילה, הסימפוטמים באים וחולפים. בשלב מאוחר יותר מופיעים כאב ונימול קבועים, שאף מעירים משינה. הסיבות השכיחות להיווצרות התופעה נגרמות כתוצאה מפציעת מאמץ חוזרת, למשל תפעול מחשב בזמן העבודה, הפעלה של כלי עבודה, ועוד.

אצבע הדק (trigger finger)

״טריגר פינגר״ אצבע או אגודל הדק הינו דלקת של הגיד בבסיס האצבע. הדבר מתבטא בנקישה מכאיבה בזמן כיפוף או יישור האצבע או האגודל. הנקישה חמורה יותר בשעות הבוקר אך עם ההחמרה היא יכולה להופיע בכל שעות היום. כאשר המצב חמור יותר, הדלקת בבסיס האצבע מתקשה ואינה מאפשרת לאצבע כיפוף או יישור, ובכך האצבע ״ננעלת״. לא תמיד ידוע מהו המקור לאצבע הדק. פעולות חוזרות ונשנות של יישור וכיפוף האצבעות יכולות לגרום לתופעה (כלי עבודה, מספריים, ועוד). סכרת ודלקת מפרקים שגרונית הם גורמי סיכון ידועים. ״טריגר פינגר" היא תופעה אשר ברוב המקרים מופיעה בהדרגה, בעשור הרביעי עד השישי לחיים. התופעה שכיחה פי שתיים עד שלוש יותר בקרב נשים והאצבע הרביעית היא אשר נפגעת יותר מכל האחרות.

*האתר אינו מהווה תחליף להתייעצות ישירה מול אורטופד מומחה ואינו מהווה טיפול מכל סוג שהוא.

סיאטיקה (sciatic nerve)

סיאטיקה או כאב אישיאס פירושו כאב על רקע דלקת בעצב הסיאטי. העצב הסיאטי הוא העצב הארוך והגדול ביותר בגוף המתחיל בחוט השדרה בחוליות התחתונות וממשיך עד כף הרגל. דלקת או גירוי של העצב עלולה לגרום לכאב חד ומקרין דרך הישבן והרגל, עיקצוץ, תחושת שריפה, נימול, ירידה בתחושה ברגל, איבוד רפקסים וירידה בכח השרירים. ישנן סיבות רבות לסיאטיקה: בלט/פריצת דיסק, תהליך ניווני של הדיסק, התכווצות שריר הפיריפורמיס (נמצא בישבן), תאונה/טראומה לחוליות התחתונות, ועוד. סיאטיקה הינה תופעה שכיחה הפוגעת בכ- 8% מהאוכלוסיה, לרוב בעשור הרביעי ועד השישי לחיים, כאשר נשים סובלות יותר מגברים.

כאב ירך (hip pain)

מפרק הירך הוא המפגש בין החלק העליון של עצם הפמור (Femur) עם השקע האסטבולארי (acetabulum) באגן. כאב ירך הוא תלונה נפוצה העלולה להיגרם ממגוון רחב של בעיות (בורסיטיס, שחיקת סחוס, תהליך ניווני, משקל עודף ועוד). מיקום מדויק של כאב הירך יכול לספק רמזים חשובים לסיבה הבסיסית של הכאב.

כאבי ברכיים (knee pain)

כאבי ברכיים הינה תלונה נפוצה הפוגעת בצורה משמעותית באורך החיים של אנשים רבים. מפרק הברך הוא אחד המפרקים המורכבים בגופנו הנתון במהלך שגרת חיינו לעומסים גדולים. אורך החיים היושבני של מרבית האנשים שחיים בעולם המערבי גורם לניוון וחולשת שרירים הפוגעת באיכות הרקמות וביכולת שלהן לתמוך במפרק הברך. כאבי ברכיים יכולים להיווצר ממספר גורמים כגון דלקת גיד הפיקה, שחיקת סחוס, קרע במיניסקוס, קרע ברצועות הצולבות או ברצועות הצידיות, דלקת ברצועת ה- ITB, משקל עודף, תהליכים ניווניים ועוד.

שין ספלינט (medial tibial stress syndrome)

״שין ספלינט״ הוא מצב של דלקת היוצרת כאב לאורך החלק הפנימי של עצם השוק. זוהי תופעה שכיחה מאוד בקרב ספורטאים בתחום האירובי והריצה, כ 13%-17% כיום סובלים ממנה. שין ספלינט עלולה לנבוע ממאמץ יתר וחולשה של שרירי הרגליים (soleus ,gastrocnemius plantar muscles) וליצור דלקת מקומית אשר תפריע לאורח החיים ובמיוחד לביצוע פעילות ספורטיבית.

דלקת בגיד אכילס (achilles tendonitis)

גיד אכילס מורכב משני שרירי השוק האחוריים (שריר התאומים ושריר הסולאוס), המתחברים לעצם העקב (קלקנאוס). באזור החיבור של גיד אכילס עם עצם העקב ישנה אספקת דם לקויה ולכן אזור זה בעייתי וחשוף יותר לפגיעות חוזרות. דלקת בגיד אכילס היא תלונה שכיחה אצל ספורטאים אשר עלולה לנבוע ממספר סיבות כגון מאמץ יתר, חזרה מהירה של פעילות לאחר הפסקה או פציעה, חוסר גמישות של גיד אכילס ושרירי השוק האחוריים, סוג מבנה של כפות הרגליים ועוד.

דורבן (plantar fasciitis)

דורבן (plantar facsiitis), הוא הסתיידות בתחתית העקב שבתחתית כף הרגל. הדורבן למעשה הינו רצועה קשיחה שנמצאת בתחתית כף הרגל. הרצועה יוצאת מהחלק הקדמי של עצם העקב ומתחברת לגידים המכופפים של האצבעות. כאשר נוצרת דלקת בחיבור הרצועה (כתוצאה מעומס יתר, קשת גבוהה מדי בכף הרגל, דלקת בגיד אכילס המביאה לקיצורו, משקל יתר, ועוד), נוצר כאב בתחתית העקב אשר לאחר זמן ממושך יופיע הדורבן. ברוב המקרים יופיעו כאבים בחלק התחתון של העקב ואיזור הקשת של כף הרגל. הכאבים מורגשים בעיקר בצעדים הראשונים בבוקר או לאחר קימה מישיבה או שכיבה ממושכת. לאחר מספר צעדים או עיסוי של כף הרגל הכאבים מוקלים, אך מתגברים לקראת סוף היום.

*האתר אינו מהווה תחליף להתייעצות ישירה מול אורטופד מומחה ואינו מהווה טיפול מכל סוג שהוא.